Debat og meninger Foto samlingen Forsiden

Debat på DKF´s Forums om betydningen af kajakkens vægt for farten.

Den tidligere landstræner Bent Serup gav mig engang en tommelfingerregel der sagde at 1 kilo betød 1 sekund på en 1000m.
Venligst Anders Krintel, Vejle

Erik Andresen, Skovshoved skriver:

Man kan lave et lille regnestykke: Ofte gælder det at kraften stiger med kvadratet af hastigheden.
Det antager man fx når Cw værdier angives for bilers luftmodstand.
Desuden vil kraften være proportional med den samlede masse af kajak og roer.

Dvs:
F ~ m * v ** 2 Effekten, der kræves til at drive kajakken frem, er så P = v * F ~ m * v ** 3
Hvis det er konditionen, der sætter begrænsning for hvor hurtigt roeren kan ro, så skal vi fastholde effekten uanset hvad kajakken vejer. Så kan man få ligningen
m1 * v1 ** 3 = m2 * v2 ** 3 eller: v2 = v1 * ((m1 / m2) ** (1 / 3)) Et

Eksempel:
m1 = 13 kg + 78 kg = 91 kg
v1 = 3,250 m/s = 11,7 km/h (eller 307,7 sekunder per 1000 meter) m2 = 12 kg + 78 kg = 90 kg så fås v2 = 3,262 m/s = 11,74 km/h (eller 306,6 sekunder per 1000 meter)

Med en ét kg lettere kajak, så giver eksemplet at de 1000 meter tilbagelægges 1,1 sekund hurtigere. Så den tidligere landstræner har tilsyneladende ret.


Den største usikkerhed i beregningen er helt klart om modstandskraften stiger med kradratet af hastigheden eller i en helt anden potens.
Hvis man ser på Dansprints hjemmeside om deres ergometer, er der en figur der viser sammenhæng mellem kraft og hastighed, både for deres ergometer og målinger på en kajak.
Se http://www.dansprint.com/1/12/technical-info.html For ergometeret ser det i intervallet mellem 3 m/s og 5 m/s ud til at kraften stiger med ca u ** 1,65.

Hvis man kigger på målingerne for kajakken kan man se at der sker rigtigt meget omkring ca 10 km/h (2,78 m/s), og her er der ingen simpel formel for sammenhænget mellem kraft og hastighed. Men omkring de 10 km/h stiger modsstandskraften rigtigt meget med hastigheden, og det betyder at en lille vægtændring får mindre betydning, dvs en et kilogram lettere kajak giver under ét sekund per 1000 meter.

Hvorfor modstanden for en kajak stiger kraftig med hastigheden omkring 10 km/h er beskrevet på http://www.kayakdesign.org/escape.html Når sejlbåde skal deltage i Volvo Ocean Race bruger man millioner på beregninger til at optimere skrog og sejl. Desværre er der ikke så mange penge i kajaksporten, og det er vist meget begrænset hvad der er lavet flow beregninger for et kajak skrog.



Mvh Erik Andresen Skovshoved Roklub



Sidste opdatering
tir 12. nov 2019